100% česká značka Jožánek: Made in China? MY NE!
Textil "Made in China"
Ve zdrcující většině se v obchodech s oděvy a textilem vůbec jedná výhradně o asijské zboží. Extra levně pořídíte oblečení v obchodech jako třeba Pepco, Kik. Ale ani v dalších obchodech, kde obvykle pořídíte o něco vyšší kvalitu, jako jsou třeba H&M, Lindex apod. se nenechte mýlit, je to stále a stále jen Asie, tj. Čína, Bangladéš, Taiwan apod. Podobně jsou na tom i obchodní řetězce jako Tesco nebo Lidl nebo nejznámější zásilkové obchody jako třeba Tchibo apod. Všechny velké značky vyrábějí v Asii. Je to celkem pochopitelné. V množství, ve kterém jsou tito velcí hráči schopni zboží prodat, je nemožné jej vyrobit přímo tady v Evropě. Resp. ono by to nejspíš možné bylo, ale za úplně jiné ceny a prostředí textilního průmyslu by se muselo od základu proměnit, narovnat, aby bylo něco takového možné realizovat. Z pultů by pak zmizelo to superlevné zboží a zbytek zboží by museli obchodníci prodávat s takovými maržemi, s jakými ho prodáváme my, čeští výrobci. Ano, těžko by se pak financovaly obrovské drahé prodejny ve velkých nákupních centrech atd., zboží by nebylo dostupné vždy a všude. Věřím tomu, že by se se zvýšením cen i snížením dostupnosti proměnilo i celkové vnímání textilu a tolik by se s ním neplýtvalo. Textilní průmysl je obrovským zatížením pro planetu a pokud by lidi oblečení kupovali méně, lépe se k němu chovali, recyklovali ho (opravovali), bylo by to ku prospěchu všem. Jako už naše babičky- látaly ponožky, silonky byly nesmrtelné, nosily se na opravu, děravé povlečení zpracovaly na utěrky apod.
I české značky vyrábějí v Číně?
S rozšířením prodejů končí u asijské výroby i české značky, které zjistily, že umí prodat víc, než jsou schopny vyrobit, popř. že za běžně obchodovatelnou cenu něco schopny vyrobit tady v ČR prostě vůbec nejsou. Nebo jsou, ale výrobí-li to v Číně, mají několikanásobnou marži, tedy mohou víc investovat do marketingu a stejně mají větší zisky. Tomu se potom velmi těžko konkuruje, protože český výrobce nemá ani omylem takové rozpočty na reklamu a na internetu prodáváme všichni a konkurenční prostředí je tam nelítosné a s každým rokem je propagace dražší a dražší. Běžně už je prakticky nemožné dostat se pod 15% PNO (posíl na obratu), mnohé značky "jedou" i s mnohem větším PNO. Tedy si představte, že min., 15% ceny výrobku (většinou víc), který si zakoupíte tak, že jste předtím klikli na reklamu na něj, jde provozovateli platformy, v drtivé většině Googlu nebo Metě (Facebook, Instagram).
Pokud cena není tou motivací č. 1 (a většinou asi je), pak nedostatečné výrobní kapacity jí opravdu být mohou. V takové fázi totiž každá firma stojí před rozhodnutím, zda se dále nerozvíjet ve smyslu zvýšení objemu zakázek nebo šít „venku“. Jsou firmy, které zůstávají za takových podmínek v ČR a firmy, které se rozhodnou šít zcela nebo zčásti venku. Firem, co se rozhodly šít venku, je opravdu velká spousta. Těch, které přiznají, že šijí v Číně, je už méně. Obvykle se mlží něco v tom smyslu, že ve východní Evropě, nebo se o tom taktně mlčí, kde že se to vlastně šije, ale téměř vždy je to Čína, Bangladéš nebo Taiwan. Informace o tom, kde výrobek vznikl, by měla být vždy přímo na etiketě výrobku, tj. to známé Made in China často naleznete i tam, kde to opravdu nečekáte, protože firma se prezentuje třeba hodně „česky“. Zkuste někdy mrknout na etikety, budete třeba hodně překvapeni.
Vzhledem k tomu, že mnohé značky, které vyrábějí v Číně, nabízí dalším značkám tzv. white label produkty, tj, produkty, na které dají etiketu a značku, jakou chcete, mnohdy se o původu výrobku nedozvíte vůbec. Takových nabídek už jsme dostali nepočítaně. Pokud chcete ryze české zboží, nezbývá než spolehnout se na značky, kterým osobně důvěřujete.
Proč se vlastně textil šije zrovna v Asii?
Tak jednou odpovědí za všechny je cena výrobků, a to kvůli velice nízkým nákladům na pracovní sílu. Jeden dolar (nebo chcete-li koruna nebo třeba euro) v ČR má úplně jinou hodnotu než v Asii. To všichni víme a nic s tím nenaděláme. Ale dobrá, pojďme si třeba říct, že nemusíme vydělat tolik, ale že pořád je možné vyrobit zboží v Čechách za takovou cenu, aby bylo prodejné. Nikdy z toho nevyděláme tolik, jako když si ho objednáme v Číně, ale budiž, pojďme si říct, že do toho jdeme, i když nám pak nezbyde tolik na marketing, popř. provoz prodejen apod., jako velkým hráčům. Na co narazíme v první řadě? Na nedostatek pracovní síly, hlavně té kvalifikované. Mám teď na mysli řemeslně kvalifikované, v našem případě švadleny nebo šičky.
Švadlena jako ohrožený druh
Zjednodušená "rovnice" je: hodně konkurence levného zboží = méně a méně výrobců = málo pracovního uplatnění = málo dívek a žen, co se rozhodnou vyučit se švadlenou kvůli nedostatku budoucího pracovního uplatnění. Ve spoustě měst učební obory (švadlena, šička) mají minimální účast, otevírají třeba jen ob rok nebo byly zrušené úplně. Když se děvče švadlenou vyučí, má málo možností, kde se může uplatnit, hledá hůře práci, tedy vezme zavděk i špatně placenou prací. Bohužel v ČR je tato práce mzdově silně podhodnocená, málokde si šičky vydělají víc než minimální mzdu. Pro nás je to paradox, my všichni malí čeští výrobci švadleny hledáme všude možně a věřím tomu, že hodně z nás si je hýčká a dobře jim platí, přesto se pořád dozvídáte o firmách, které platí jen základ. Ano, potřebují někde konkurovat cenou, ale paradoxně je to obvykle ve větších dílnách kde šijí zboží na vývoz, např. pro německé a rakouské firmy. Takže pořád naše země poskytuje levnou pracovní sílu pro „západ“ a českých značek je málo a nemají švadleny, co by šily. Často tyto švadleny, i když mají možnost lépe placené práce, se zuby nehty drží své špatně placené práce, protože v ní mají po letech „své jisté“. A co když půjdou jinam a tam jim to třeba nepůjde, a pak zůstanou na dlažbě a jiná firma, kde hledají švadleny, už v blízkosti není? Radši zůstaneme, kde jsme… A kruh se uzavírá, švadlen bude méně a méně, dokud bude možnost v jiných oborech si vydělat víc.
Co to vlastně je, poctivá česká výroba?
Zní to trochu jako klišé, třeba jako „zlaté české ručičky“ apod. Ale pro lokální výrobce je vždy těžší se prosadit a udržet na trhu, protože jsou méně cenově konkurenceschopní, nestojí za nimi takový kapitál, takové prodeje, ani takové výrobní kapacity, aby mohli mít tak široký sortiment a vyjednali vždy s dodavateli ty nejlepší možné ceny. Pro svou existenci nutně potřebují, aby se k nim zákazníci vraceli a doporučovali je dál. To nejde bez kvality, dobrého zákaznického servisu a dobrého jména. Český výrobce se nemůže na nic vymlouvat, protože je v přímém kontaktu se zákazníkem a ručí za své zboží, pokud chce, aby se jeho firma mohla rozvíjet.
Pod dohledem úřadů i zákazníků
České výrobky vznikají v podmínkách kontrolovatelných českými orgány jako jsou např. finanční úřad, KHS, celní úřad (při dovozu materiálů nebo strojního vybavení). Český výrobce je živnostník nebo firma se sídlem i výrobní provozovnou v České republice. Je pro něj životně nezbytné vyrábět v souladu se všemi předpisy, nařízeními a vyhláškami platnými v České republice. Pokud český výrobek zakoupíte, můžete si dohledat poměrně velké množství informací nejen o tom, kde zboží vzniklo, ale i kdo a proč a jak jej vyrábí, jaké mají s konkrétním výrobkem zkušenosti ostatní zákazníci, výrobce většinou najdetei na sociálních sítích, kde můžete sledovat jeho příspěvky i komentáře jeho zákazníků. S jakýmikoli případnými problémy, nejasnostmi nebo dotazy se můžete obrátit přímo na výrobce. Výrobce si je vědom toho, že negativní recenze se šíří mnohem rychleji než pozitivní zkušenost a bude se ve většině případů snažit o maximální součinnost s Vámi, pokud je to možné a v souladu s jeho principy.
S vlastní kůží na trh
S českým výrobcem se můžete leckdy osobně vidět na různých prodejních akcích, v sídle jeho firmy nebo na prodejně, nebo se s ním alespoň slyšet po telefonu. Většina výrobců se velice dobře orientuje v sortimentu, který vyrábí, a dokážou Vám nabídnout lepší, sofistikovanější zákaznickou podporu, než Vám mohou nabídnou prodejci zboží vyráběného v zahraničí. Menší čeští výrobci jdou leckdy „na trh“ doslova s vlastní kůží, zákazník se dozví leccos i o jejich soukromí. Ne každému výrobci to může být příjemné (ne každý to dělá), nicméně dělají co umí a co jim připadá, že funguje mimo jiné i z hlediska marketingu. Čeští výrobci vám, zákazníkům, věnují daleko více svého osobního času např. při zodpovídání dotazů apod., než to dělají světové firmy, a většinou jde o přímý kontakt s praxí kvalifikovaným odborníkem, který o zboží opravdu něco ví, na rozdíl od pracovníků zákaznických servisů nebo prodejen, jejichž znalosti produktů jsou omezené např. na odkazování na tabulku velikostí nebo materiál uvedený v parametrech.
Holky pro všechno
Není lehké dělat zároveň dvě úplně odlišné věci- vyrábět a prodávat. To zase mají velcí hráči jednodušší, zaměřují veškeré svoje síly do prodeje a vědí, jak ho dělat. Výrobu řeší někdo jiný. Menší čeští výrobci jako třeba my jsou takové „holky pro všechno“. Začínáme obvykle z ničeho, každý startujeme z jiné profese, s jinými znalostmi a zkušenostmi a pokud svou práci děláme dobře a našli jsme třeba jakous takous díru na trhu, daří se nám a rozvíjíme se, s vědomím toho, že pořád nejsme dost velcí na to, aby nás nemohl někdo převálcovat. :-)
Všechno se učíme za pochodu, protože náš start z nuly neumožňuje na všechno si najmout lidi. , a proto jsme všichni takové holky pro všechno, což je však výhoda pro vás jako zákazníka. Tomu, co děláme, prostě rozumíme.
Střihy, materiály, dodavatelé, atesty, fotky, správa e-shopu, účetnictví, práce se zaměstnanci a spolupracujícími OSVČ, marketing, a to nepočítám čistě ty provozní záležitosti, jako práci ve výrobě, na skladě, fakturaci, komunikaci se zákazníky i dodavateli atd. atd.. Stejně tak obvykle všichni začínáme s nulovým nebo minimálním kapitálem. A tak je to leckdy tak, že kdo má dobrý výrobek, nemá třeba dobrý marketing a není ho bohužel dost vidět. To se, řekla bych, v posledních letech hodně mění. Čeští výrobci jsou obvykle hodně aktivní na sociálních sítích (tady třeba my máme hoooodně velké rezervy :-) ) a s omezenou výrobní kapacitou, se kterou se asi většina z nás potýká, to leckdy stačí. Já třeba nejzásadnější věci pro internetový internetový marketing zjistila až po více než 10 letech existence firmy, člověk nemá nějak čas se tám zabývat, když to "nějak" funguje. :-) Každopádně to, co stačilo dříve, už dnes nestačí, prostředí internetového businessu se hodně rychle vyvíjí a je třeba jít s dobou. Dnes už je tedy spousta kvalitních e-shopových platforem, které jsou dost intuitivní a člověka ledacos naučí.., nicméně pokud tomu pomůžete i Vy tím, že českého výrobce budete cíleně vyhledávat, máte větší pravděpodobnost, že budete mít doma kvalitní zboží, za kterým stojí opravdová píle a poctivost.